FILIT-IASI
  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

FILIT-IASI

  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

Patrick McGuinness şi Matei Vişniec, despre fantezie şi frontiere

by FILIT Iași 06/10/2014
06/10/2014
Patrick McGuinness şi Matei Vişniec, despre fantezie şi frontiere

Ioan Stoleru

„Întâlnirile Alecart“ din FILIT s-au terminat cu două ore în compania scriitorilor Patrick McGuinness (Marea Britanie) şi Matei Vişniec. Primul roman al lui Patrick McGuinness, Ultimele o sută de zile (Polirom, 2012), este despre Bucureştiul ultimelor luni înainte de Revoluţie, iar Matei Vişniec a fost unul dintre primii invitaţi ai revistei „Alecart“, pe vremea când publicaţia era încă foarte tânără, cu mai bine de cinci ani în urmă.

Întrebat de către profesoara Nicoleta Munteanu cum îşi pune background-ul cultural amprenta asupra felului în care scrie, Patrick McGuinness a recunoscut că unul dintre lucrurile care îl provoacă să scrie este sentimentul că nu se simte ca acasă în limba sa. „Scrisul pentru mine nu este o formă de a-mi domina exprimarea, ci înseamnă să mă simt alienat, să fiu un fel de străin în interiorul limbii, şi e un sentiment foarte bun“, a spus scriitorul britanic. Matei Vişniec a vorbit despre imaginea frontierei, care multă vreme a însemnat o obsesie, un coşmar pentru autor. „Frontiera era expresia lipsei de libertate“, a precizat acesta, continuând cu povestea plecării sale în Occident, „ca să înţelegeţi ce angoasă putea să reprezinte în 1987, când am plecat, traversarea unei frontiere“. Scriitorul a spus că abia atunci şi-a dat seama în ce închisoare mentală erau ţinuţi oamenii, iar după căderea regimului i-au trebuit 15-20 de ani să uite această angoasă. „Chiar şi acum când vin cu paşaportul la acel ghişeu am în faţă figurile sinistre ale indivizilor care ne controlau pe vremuri“, a povestit Matei Vişniec.

„Fantezia a fost modul meu de a face faţă realităţii Bucureştiului comunist“

Doi dintre redactorii „Alecart“, Andreea şi Diana, le-au prezentat colegilor de redacţie impresiile despre Ultimele o sută de zile a lui Patrick McGuinness şi Dezordinea preventivă a lui Matei Vişniec, după care scriitorii au răspuns la întrebările elevilor. Argumentând de ce a ales fix ultimele 100 de zile dinaintea căderii regimului comunist, Patrick McGuinness a afirmat că atunci când te concentrezi asupra unei perioade istorice, trebuie să fii foarte atent, pentru că dacă e vorba de o perioadă de care oamenii îşi pot aminti, atunci scrii despre o realitate trăită, şi nu una ficţională. „Ne organizăm lumea şi, aşa cum a spus Matei, probabil nu ar trebui să facem asta, dar o organizăm în funcţie de frontiere, iar una dintre aceste graniţe este cea dintre realitate şi ficţiune. Şi cu cât te uiţi mai atent la această graniţă, cu atât realizezi mai mult că ea de fapt nu există sau că totul e o frontieră“, a explicat scriitorul, spunând că intenţia sa a fost să scrie despre cum e în interior, despre cum e din punct de vedere psihologic să trăieşti într-un asemenea climat foarte intens, dar pentru o perioadă scurtă de timp. „Aveam 18, 19 ani când am trăit în Bucureşti înainte de căderea comunismului şi nu aveam un caracter format în totalitate. Iar acea notă de fantezie pe care aţi observat-o în carte a fost modul meu de a face faţă realităţii“, a povestit Patrick McGuinness.

„Trebuie să intraţi într-o logică de rezistenţă“

Photo credit: Mădălina Raicu

Photo credit: Mădălina Raicu

„Şobolanii în istoria literaturii circulă de colo-colo şi sunt purtători de metafore multiple. În acest roman, ei apar spre a doua jumătate a cărţii ca purtători ai unui mesaj de pericol pentru lumea informaţiei, pentru lumea democraţiei, pentru lumea libertăţii“, a afirmat Matei Vişniec, vorbind despre cartea sa. El le-a spus elevilor că acum suntem suprainformaţi şi dezinformaţi, pentru că suntem înecaţi în informaţie inutilă, „e greu de verificat din masa de ştiri ce vine peste noi cu o viteză de 5.000 de semne pe secundă care sunt informaţiile utile şi care sunt informaţiile inutile“. În opinia sa, viaţa noastră e prea scurtă pentru îngurgitarea acestei mase gigantice de informaţii nefolositoare, de imagine, conversaţii şi narcisisme inutile. „Trebuie să intraţi într-o logică de rezistenţă, de rezistenţă culturală, să identificaţi ce merită şi ce nu merită să-i acordaţi timp. E o competiţie pe timpul vostru.“

Vorbind despre personajele sale, Patrick McGuinness a relatat că nu i-a cunoscut pe cei pe care i-a descris, însă a întâlnit oameni asemănători. „Am cunoscut oameni care erau versiunile mai mici ale personajelor exagerate din cartea mea“, a explicat autorul, vorbind şi despre Silviu Brucan, pe care, deşi nu l-a cunoscut în mod direct, l-a folosit ca sursă de inspiraţie pentru un personaj, pentru că multă lume vorbea despre el şi mulţi îl admirau. „Am fost interesat de această graniţă dintre realitate şi ficţiune şi m-a interesat să fac această graniţă să fie confuză şi, până la urmă, am ajuns să fiu eu confuz“, a povestit Patrick McGuinness.

Deşi a scris teatru şi în limba română, şi în limba franceză, Matei Vişniec n-a reuşit să scrie în altă limbă poezie la acelaşi nivel ca în cea maternă. „Totul este încă vulcanic în limba română; limba română este una viscerală, care nu s-a fixat, şi bine face.“

0
FacebookTwitter
previous post
Mircea Cărtărescu, scriitorul-vrăjitor care zâmbeşte orbitor
next post
FILIT 2014, prin ochii invitaţilor. Cifrele ediţiei

Alte articole relevante

Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul...

15/09/2020

Cum a fost la FILIT 2019

08/10/2019

Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

30/09/2019

Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

30/09/2019

Rezervări online la Serile FILIT 2019

17/09/2019

O nouă sesiune de vânătoare de cărți la...

13/09/2019

FILIT, ediția a VII-a: noutăți și invitați

10/09/2019

Invitați din douăsprezece țări la „Atelierele FILIT pentru...

02/09/2019

Zeci de scriitori români și traducători de literatură...

27/08/2019

Apel recrutare voluntari pentru FILIT 2019

01/08/2019

Știri Recente

  • Cum a fost la FILIT 2018

    11/10/2018
  • Anunț – ediția curentă a FILIT se suspendă

    01/10/2020
  • 45 de povești cu poetul Emil Brumaru, un nou proiect editorial FILIT

    29/09/2020
  • Reguli și măsuri de siguranță pentru public la FILIT 2020

    25/09/2020
  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    01/09/2020
FILIT Iași

Despre Festival

Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași – FILIT este un proiect ce reunește în România sute de profesioniști din domeniul cultural: scriitori, traducători, editori, organizatori de festival, critici literari, librari, distribuitori de carte, manageri şi jurnalişti.

Timp de 5 zile, în cadrul FILIT au loc zeci de evenimente, într-o gamă largă de manifestări: întâlniri literare cu vedete ale scenei literare mondiale, nopți albe ale poeziei și muzicii, ateliere și mese rotunde profesionale, concerte, lecturi și evenimente.

Știri recente

  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • Cum a fost la FILIT 2019

    08/10/2019
  • Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

    30/09/2019

Urmărește FILIT pe instagram

No images found!
Try some other hashtag or username
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
Footer Logo

Copyright ©Muzeul Național al Literaturii Române Iași

În conformitate cu Directiva UE ”e-Intimate”/ 2012, Legea 677/2001 și Legea 506/2014, vă informăm că un modul cookie va fi stocat pe dispozitivul dumneavoastră. Dacă acceptați acest modul, sistemul va memora date de sistem automat și le va utiliza de fiecare dată când veți vizita acest site. În caz contrar, datele se păstrează doar pentru această vizită. Modulul cookie va fi utilizat doar pentru a memora date de sistem și nu va stoca niciun fel de date personale. Accept
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.