FILIT-IASI
  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

FILIT-IASI

  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

Gabriela Adameşteanu, Aris Fioretos şi Varujan Vosganian şi-au dat întâlnire la FILIT

by FILIT Iași 28/10/2013
28/10/2013
Gabriela Adameşteanu, Aris Fioretos şi Varujan Vosganian şi-au dat întâlnire la FILIT

Sâmbătă, 26 octombrie, scriitorii din centru au fost Aris Fioretos, Gabriela Adameşteanu şi Varujan Vosganian. Dacă la prima vedere scrierile lor păreau eterogene, lui Dan Shafran, moderatorul serii, nu i-a fost dificil să închege o discuţie coerentă, bazată pe ceea ce ar putea fi văzută drept tematica marginalizării în biografie şi/sau ficţiune.

După o prezentare punctuală a invitaţilor, Dan Shafran, directorul Institutului Cultural de la Stockholm, i-a rugat pe cei trei scriitori să îşi aleagă câte un pasaj reprezentativ din propriile cărţi, pe care să îl citească publicului. Gabriela Adameşteanu a ţinut mai întâi, cu modestie, să tempereze recomandările prea entuziaste la adresa ei, spunând, printre altele, că nominalizarea la Premiul Goncourt pe care a primit-o nu înseamnă mai mult decât „o mişcare bună de marketing a francezilor pentru a-şi susţine literatura în străinătate”. A explicat că această distincţie are mai degrabă caracter orientativ şi local, fiind oferită de către un juriu de studenţi români, în cazul ei. După aceasta, a început lectura romanului său din 2010,Provizorat.

La rândul său, Aris Fioretos a strecurat o autoironie în descrierea pe care i-a făcut-o moderatorul, spunând despre sine că este „o corupţie genetică” – cu un tată grec şi o mamă austrică, a crescut totuşi în Suedia. Rămâne însă „străin aici, străin în depărtare, străin până şi-n paradis”, după cum o arată cărţile pe care le-a scris. România nu îi este străină. Îi ştie amănunţit pe Emil Cioran, Paul Celan şi Herta Müller şi a fost laureat al Premiului Marin Sorescu. A citit din ediţia proaspăt tradusă în germană a romanului Ultimul grec.

Varujan Vosganian a propus publicului, mai întâi, câteva pagini din Cartea şoaptelor, într-o a doua sesiune de lectură venind cu alternativa volumului lansat în urmă cu câteva zile, Jocul celor o sută de frunze şi alte povestiri. Scriitor de origine armeană, acesta a spus că, în viziunea sa, „memoria nu este o parte a trecutului, ci a prezentului”, arătând că este esenţial ca literatura lui să echilibreze ororile istorice şi să acţioneze ca un soi de compensare morală.

Dan Shafran a prins atunci filonul discuţiei şi a reliefat un aspect care aduce împreună operele tuturor celor trei scriitori, şi anume faptul că fiecare prezintă propria viziune asupra istoriei folosindu-se de nuanţele pe care individul singur le poate exprima. Altfel zis, toţi trei preferă să prezinte grandiosul într-o variantă mai puţin stridentă, dar mai degrabă umană, probată de personaje fireşti, recognoscibile. „Trecutul la nivel colectiv se vede altfel”, completează Gabriela Adameşteanu, sugerând că această raportare implică o anumită detaşare care denaturează drama umană.

Încercând să propună o soluţie pentru acest haos intrinsec, provocat de dezrădăcinare, Aris Fioretos a spus: „Trebuie să te reinventezi ca să fii compatibil cu noua cultură”, adăugând că puţină distanţare te aduce, paradoxal, mai aproape de substratul lucrurilor. Impresionat de predispoziţia Gabrielei Adameşteanu de a se oferi publicului într-o manieră cât se poate de personală, a povestit cum la vârsta de şase ani a fugit de acasă, luând cu el pâine, apă şi hârtie igienică. Acela a fost primul moment când şi-a conştientizat singurătatea. De aici şi până la o intrigantă reinterpretare a complexului oedipian nu a fost cale lungă: Aris Fioretos a explicat că un asemenea comportament nu ar fi rezonabil, ci inutil prin sine însuşi, mitul fiului care îşi ucide tatăl pentru a se căsători cu mama sa negarantând o prelungire a vieţii, dar încurajând repetabilitatea gestului criminal fără urmare.

Varujan Vosganian: „E important să naşti ceva care să rămână dincolo de moarte”

Revenind în perimetrul iniţial al discuţiei, şi anume cel privitor la identitate şi marginalizare, Varujan Vosganian a vorbit despre compatibilitatea sa de armean cu cea de român: „Ca mod de a explica lumea, sunt român, în timp ce limba armeană este cea în care nu am nevoie de interlocutor”, a continuat autorul. Cu toate acestea, a considerat important să sublinieze că romanul Cartea şoaptelor nu este autobiografic.

Și Gabriela Adameşteanu a precizat acelaşi lucru: „Eu am încercat să conving de mai multe ori că nu sunt personajele mele. Am o biografie separată”. Nu întâmplător a atins acest subiect destul de sensibil. În cazul femeilor-scriitoare, a continuat ea, există reacţii acide când vine vorba de anumite tehnici considerate a fi tabu: „Criticii se uită să nu introduci sentimentalisme, să nu te confunzi prea mult cu personajele”. Ca să înlăture orice suspiciune, Gabriela Adameşteanu a mărturisit că a fost un copil fericit, iar aceasta nu doar din punct de vedere cultural, aşa că asocierile cu personajele ei cad în derizoriu.

Cu toate acestea, autoarea nu poate nega funcţia curativă a unei cărţi. A povestit că a scrisDăruieşte-ţi zi de vacanţă într-un context nefericit, pe care a reuşit să îl depăşească prin ficţiune. Acesta a fost, de altfel, răspunsul pe care i l-a oferit lui Dan Shafran, care i-a întrebat pe invitaţi cât de important a fost pentru ei să scrie aceste cărţi care, deşi ilustrează subiecte dramatice, rămân detaşate, calde, dar şi ironice.

Varujan Vosganian a afirmat că „e important să naşti ceva care să rămână dincolo de moarte”, adăugând că scrierea unei cărţi echivalează cu o împrospătare a fiinţei, cu detaşarea de complexul morţii. A atras însă atenţia că tonul literaturii trebuie cumpănit foarte bine, întrucât dacă se întâmplă ca o scriere să îndemne la ură, aceasta se devalorizează.

Aris Fioretos a mărturisit însă că modul lui de a vedea lucrurile permite anumite concesii: „Ura poate fi un motiv de a scrie, iar cartea – un mod de a administra această stare”.

0
FacebookTwitter
previous post
Creative Writing… în afara sălii de curs, în stil „Alecart”
next post
Ruxandra Cesereanu. Dialog în paşi de tango

Alte articole relevante

Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul...

15/09/2020

Cum a fost la FILIT 2019

08/10/2019

Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

30/09/2019

Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

30/09/2019

Rezervări online la Serile FILIT 2019

17/09/2019

O nouă sesiune de vânătoare de cărți la...

13/09/2019

FILIT, ediția a VII-a: noutăți și invitați

10/09/2019

Invitați din douăsprezece țări la „Atelierele FILIT pentru...

02/09/2019

Zeci de scriitori români și traducători de literatură...

27/08/2019

Apel recrutare voluntari pentru FILIT 2019

01/08/2019

Știri Recente

  • Cum a fost la FILIT 2018

    11/10/2018
  • Anunț – ediția curentă a FILIT se suspendă

    01/10/2020
  • 45 de povești cu poetul Emil Brumaru, un nou proiect editorial FILIT

    29/09/2020
  • Reguli și măsuri de siguranță pentru public la FILIT 2020

    25/09/2020
  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    01/09/2020
FILIT Iași

Despre Festival

Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași – FILIT este un proiect ce reunește în România sute de profesioniști din domeniul cultural: scriitori, traducători, editori, organizatori de festival, critici literari, librari, distribuitori de carte, manageri şi jurnalişti.

Timp de 5 zile, în cadrul FILIT au loc zeci de evenimente, într-o gamă largă de manifestări: întâlniri literare cu vedete ale scenei literare mondiale, nopți albe ale poeziei și muzicii, ateliere și mese rotunde profesionale, concerte, lecturi și evenimente.

Știri recente

  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • Cum a fost la FILIT 2019

    08/10/2019
  • Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

    30/09/2019

Urmărește FILIT pe instagram

No images found!
Try some other hashtag or username
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
Footer Logo

Copyright ©Muzeul Național al Literaturii Române Iași

În conformitate cu Directiva UE ”e-Intimate”/ 2012, Legea 677/2001 și Legea 506/2014, vă informăm că un modul cookie va fi stocat pe dispozitivul dumneavoastră. Dacă acceptați acest modul, sistemul va memora date de sistem automat și le va utiliza de fiecare dată când veți vizita acest site. În caz contrar, datele se păstrează doar pentru această vizită. Modulul cookie va fi utilizat doar pentru a memora date de sistem și nu va stoca niciun fel de date personale. Accept
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.