FILIT-IASI
  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

FILIT-IASI

  • AcasĂ
  • Despre
    • Despre Festival
    • Echipa
    • Galerie
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • FILIT in presă
      • Filit în Presă – Ediția 2013
      • FILIT în Presă – Ediția 2014
    • Arhiva
      • 2017
        • Program
        • Invitați
      • 2018
        • Program
        • InvitaȚi
          • Scriitori
          • Traducători
          • Invitați Speciali
      • 2019
        • Scriitori
        • Traducători
        • Invitați speciali
  • Invitați
    • Scriitori
    • Invitați speciali
  • Program
  • Știri
    • Știri

      Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul…

      15/09/2020

      Știri

      Cum a fost la FILIT 2019

      08/10/2019

      Știri

      Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

      30/09/2019

      Știri

      Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

      30/09/2019

      Știri

      Rezervări online la Serile FILIT 2019

      17/09/2019

  • Parteneri
  • Contact
  • Română
  • English

„O mare parte din defectele literaturii române de astăzi vin din faptul că scriitorul se gândeşte doar la el”

by FILIT Iași 25/10/2013
25/10/2013
„O mare parte din defectele literaturii române de astăzi vin din faptul că scriitorul se gândeşte doar la el”

Joi, 24 octombrie, în Aula Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” s-a ţinut un curs la care nu a fost nevoie să se facă prezenţa. La întâlnirea cu Ioana Pârvulescu, studenţii au venit degajaţi, cu multe întrebări la pachet şi dispuşi să încerce explorări ficţionale. În calitate de moderator al evenimentului din seria „Scriitori printre studenţi”, conf. univ. dr. Emanuela Ilie s-a ocupat nu atât de finisarea eventualelor momente tensionate – care, de altfel, au lipsit cu totul –, cât de direcţionarea discuţiei în sensul dorit, şi anume pornind de la aspecte concrete, referitoare la cel mai recent volum al invitatei şi ajungând, în cele din urmă, la chestiuni ce ţin de raportarea României la mediul literar european.

Întâlnirea cu scriitoarea Ioana Pârvulescu a început cu o lectură selectivă din romanul Viitorul începe luni, publicat în 2012, la Editura Humanitas, prezentat drept o continuare a unui volum anterior, Viaţa începe vineri. Alegând fragmente relevante pentru ilustrarea uneia dintre tematicile ei de fond – confruntarea a două universuri temporale diferite –, scriitoarea nu a renunţat însă cu totul la tehnica suspansului, folosită adesea în romanele-foileton, invitând publicul la o aprofundare ulterioară a cărţii. Nu a avut însă reţineri să dezvăluie o parte din motivaţiile şi procesele ce au stat la baza scrierii volumului în discuţie, mărturisind: „Ideea de a călători în timp e o obsesie pe care nu mi-am putut-o îndeplini decât prin scris”.

În mod firesc, publicul, care – fie spus – nu a fost alcătuit doar din studenţi, şi-a exprimat interesul faţă de această nostalgie specifică Ioanei Pârvulescu, ce ia forma unei simpatii necondiţionate pentru tot ceea ce înseamnă secolul al XIX-lea. Conştientă că acum decorul şi ritmul sunt altele, scriitoarea a spus că nu regretă atât regulile formale, sterile, cât „politeţea de adâncime” şi „sacrificiul pentru viitor” din vremurile respective, în contrast cu „trăirea în surdină”, tipică prezentului.

„Mi s-ar fi părut ideal să mă fi născut pe la 1880, la începutul perioadei belle-epoque, şi să fi murit în timpul Primului Război Mondial”, a continuat scriitoarea, justificându-se prin afirmaţia că atunci au fost cele mai îndrăzneţe gânduri, idei din istoria omenirii.

Întrebată de posibilitatea ca Iulia, unul dintre personajele romanului Viaţa începe vineri, să fie alter-ego-ul ei, idee valorificată intens şi de critica literară, Ioana Pârvulescu a sugerat că se regăseşte într-o anumită măsură în structura personalităţii ei, dar că departajarea lumii reale de cea ficţională trebuie să îşi ceară drepturile. Astfel, în cazul ei, identificarea cu personajele se desfăşoară într-o manieră detaşată, completată nu atât de probarea anumitor comportamente, cât de creativitate şi imaginaţie, întrucât e suficient să facă mental experimentul.

„Îmi place extraordinar poezia, dar nu sunt destul de bună ca să o scriu”

Gusturile literare ale scriitoarei au fost şi ele aduse în discuţie. În acest sens, poetul Rainer Maria Rilke a avut parte de o prezentare elogioasă, la fel cum şi Biblia a fost descrisă drept un model literar excelent, particularizat prin lectura unor Psalmi.

Cei din sală au reacţionat imediat și au condus discuţia spre problema genurilor pe care scriitoarea le-a exersat până acum. În ceea ce priveşte acest capitol, Ioana Pârvulescu şi-a dezvăluit o slăbiciune auctorială, aceea că nu poate să scrie teatru: „Nu prea merg la teatru. (…) După 89, mi s-a părut că teatrul a involuat în general, că se mizează pe un succes facil, că oamenii aplaudă la fel la toate – că-i o piesă bună, că-i o piesă ratată –, deci nu mai au simţul valorii. Apoi, publicul râde la cele mai vulgare poante, şi nu la ce ar trebui, aşa că nu m-am mai dus la teatru”.

Faţă de genul liric însă, scriitoarea şi-a exprimat admiraţia fără rezerve, cu toate că a spus că preferă să rămână doar la stadiul traducerii altor voci poetice, aceasta fiind o contribuţie ce o onorează şi pe care şi-o duce la bun sfârşit fără a nuanţa în mod nedorit textele care îi cad în mână. „Îmi place extraordinar poezia, dar nu sunt destul de bună ca să o scriu”, aşa ţi-a rezumat Ioana Pârvulescu poziţia, demonstrând importanţa capitală a unei autoevaluări oneste, fără de care orice artist ar cădea în derivă.

Acest subiect a declanşat în mod inevitabil o altă curiozitate venită din partea celor din sală, referitoare la capacitatea unui autor de a-şi fi suficient lui însuşi, demonstrând devotament complet faţă de autonomia creativă. Scriitoarea şi-a detaliat punctul de vedere aducând în discuţie un prozator pe care îl admiră, Filip Florian, care „a spus (la FILIT) că nu ţine cont de cititor în momentul în care scrie. Sunt de acord: în momentul scrierii, nu trebuie să te gândeşti la cititor. Dar în momentul în care scriitorul îşi devine propriul critic, dacă nu se gândeşte la cititor, e pierdut şi cred că o mare parte din defectele literaturii române de astăzi vin din asta: scriitorul se gândeşte doar la el”.

La fel de categorică a fost şi când i s-a sugerat să analizeze poziţia literaturii române în context european: „Suntem în pas cu mediocritatea literaturii europene”, fapt ce nu implică neapărat o evaluare negativă a scrierilor, cât sugestia că este cazul să renunţăm la orice fel de complex când ne comparăm cu alte ţări europene. Această versiune este întârită de o altă convingere pe care scriitoarea şi-a exprimat-o, mai exact aceea că nu crede că există posibilitatea ca cineva genial să rămână nedescoperit când este vorba despre literatură, oportunităţile fiind împărţite în mod echitabil, indiferent de circumstanţele care grăbesc sau, din contră, întârzie recunoaşterea.

În final, ce rămâne din întâlnirea cu Ioana Pârvulescu este, mai întâi de toate, un exerciţiu de dialog între generaţii, între ficţiune şi realitate, între posibilitate şi certitudine. Dincolo de aceasta, ea însăşi le recomandă cititorilor să nu se aventureze pentru că pierd miezul creaţiei: „Întotdeauna le spun studenţilor să nu creadă în ce spun autorii despre ei înşişi”.

0
FacebookTwitter
previous post
„Scriitorii şi televiziunea”: Cei patru cavaleri ai tele-literaturii
next post
„Festivalul de la Berlin este cel mai internaţional dintre festivalurile internaţionale”

Alte articole relevante

Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul...

15/09/2020

Cum a fost la FILIT 2019

08/10/2019

Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

30/09/2019

Caravana Gaudeamus Radio România debutează la Iași

30/09/2019

Rezervări online la Serile FILIT 2019

17/09/2019

O nouă sesiune de vânătoare de cărți la...

13/09/2019

FILIT, ediția a VII-a: noutăți și invitați

10/09/2019

Invitați din douăsprezece țări la „Atelierele FILIT pentru...

02/09/2019

Zeci de scriitori români și traducători de literatură...

27/08/2019

Apel recrutare voluntari pentru FILIT 2019

01/08/2019

Știri Recente

  • Cum a fost la FILIT 2018

    11/10/2018
  • Anunț – ediția curentă a FILIT se suspendă

    01/10/2020
  • 45 de povești cu poetul Emil Brumaru, un nou proiect editorial FILIT

    29/09/2020
  • Reguli și măsuri de siguranță pentru public la FILIT 2020

    25/09/2020
  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    01/09/2020
FILIT Iași

Despre Festival

Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași – FILIT este un proiect ce reunește în România sute de profesioniști din domeniul cultural: scriitori, traducători, editori, organizatori de festival, critici literari, librari, distribuitori de carte, manageri şi jurnalişti.

Timp de 5 zile, în cadrul FILIT au loc zeci de evenimente, într-o gamă largă de manifestări: întâlniri literare cu vedete ale scenei literare mondiale, nopți albe ale poeziei și muzicii, ateliere și mese rotunde profesionale, concerte, lecturi și evenimente.

Știri recente

  • Program FILIT 2020 – o ediție sub semnul continuității

    15/09/2020
  • Cum a fost la FILIT 2019

    08/10/2019
  • Nominalizări la Premiul liceenilor în cadrul FILIT 2019

    30/09/2019

Urmărește FILIT pe instagram

No images found!
Try some other hashtag or username
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
Footer Logo

Copyright ©Muzeul Național al Literaturii Române Iași

În conformitate cu Directiva UE ”e-Intimate”/ 2012, Legea 677/2001 și Legea 506/2014, vă informăm că un modul cookie va fi stocat pe dispozitivul dumneavoastră. Dacă acceptați acest modul, sistemul va memora date de sistem automat și le va utiliza de fiecare dată când veți vizita acest site. În caz contrar, datele se păstrează doar pentru această vizită. Modulul cookie va fi utilizat doar pentru a memora date de sistem și nu va stoca niciun fel de date personale. Accept
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.